Thursday, April 8, 2010

Cream puff




Ini ler hasilnya cream puffku.....1st time buat mmg x bape nk menjadi. Kali ke 2 buat mmg cukup puas hati. Tak sangka plk hby pun suka cream puff nih. Pastu secara kebetulan ada kenduri doa selamat kt umah adikku so aku bwk ler cream puff nih sbg buah tangan.
Yg kelakar tu siap ada org nk order....hehehehe. Tapi x ambik order pun....aku buat pun sekadar memain je, bukan nk meniaga.

Resipi ni sbenarya aku godek2 dan refer kat Yani MYR tu, aku amat btima kasih kt yani psl resepi nih. Tapi resipi ni aku dh gandakan, nk lagi byk gandakan bhn2nya. Intinya buat ikut caraku je....yg penting sooodap.....jom layan resipi nih....

Bahan-bahan (anggaran 25 biji) - if nk byk just gandakan je bhn2 tu.
200ml air
90g butter - suhu bilik, potong kecil
120g tpg gandum
4 biji telur size A (200g)

Cara-cara:
Panaskan air + butter hingga mendidih masukkan tpg gandum dan kacau cepat hingga sebati dan tutup api. Masukkan telur dan kacau hingga sebati (guna hand mixer, lagi cepat). Dan boleh masukkan ke dlm piping beg dan paipkan di atas loyang yg menggunakan nozel cream puff. Bakar selama 10-15 minit sehingga kulitnya menjadi warna keemasan suhu 175'c.

Utk inti:
2 cawan air
1 cwn air soya jagung (dlm kotak)
Susu pekat sesedap rasa (hingga manis)
3 sudu besar tpg kastad
2 sudu besar tpg jagung
1 sudu besar majerin
secubit garam

Cara cara:
Cmpurkan semua bahan untuk inti dlm piyuk dan kacau di atas api sehingga pekat. Tutup api dan biarkan ia sejuk. Masukkan dlm piping beg dan paipkan dlm kulit cream puff (cream puff di belah dua tanpa putus)..... dan sedia utk dihidangkan...

No comments:

Post a Comment