Wednesday, April 14, 2010

Kerang Herba Stim



Kerang herba stim nih aku tgk kt WARUNG KITA astro 2 minggu lepas. Cam berkenan je menu simple nih...So apa lagi, aku try ler buat....rasanya ok jgk. Tapi....dia x bg detail bhn2 dlm menu tu, just bg secara rambang je. Tp sempat ler aku tulis apa yg farouk dok sebut bhn2nya tu. Terlebih terkurang pada bhn2 tu....aku main agak2 je...

Selalunya aku buat yg versi rebus letak daun limau purut, serai & garam je. So saje je aku nk rasa apa kelainan kt kerang herba ni plk.....hehehehe.

Rasanya mmg ada sedap, sbb aroma dedaun dh melekat kt kerang tu. Pada kengkawan yg nk rasa apa kelainannya...try ler buat ye....meh kita tgk apa bahan2nya.......

Bhn2:
1/2 kg kerang
50 sen daun kesum (di potong kasar)
Sekuntum bunga kantan (di hiris kasar)
2 btg serai (di hiris nipis)
4 helai daun limau purut (di carik2)
2 ulas bwg putih }
1 labu bwg besar } di mayang halus
1 inci halia }
1 helai daun kunyit } *daun kunyit saje tambah*
Garam
1 sudu kecil serbuk cukup rasa (yg ni pun saje tambah)

Aluminium foil
Sos cili thai + kacang tumbuk

Cara:

Letak aluminium foil dlm pinggan tahan panas, masukkan campuran daun2 & kerang di selang seli dgn daun tu sumer. pastu taburkan garam & serbuk cukup rasa. Tutup dan bungkus kerang tu tadi dgn aluminium foil dan kukus kerang lebih kurang 15 minit. Hidang dan mkn bersama sos cili thai + kacang tumbuk.

No comments:

Post a Comment